10 redenen waarom je stress wilt vermijden.

 

De gevolgen van stress zijn misschien niet rampzalig op korte termijn, MAAR daar kan je je behoorlijk in vergissen. Wat afgebeten nagels of gespannen schouders, het komt wel weer goed.

Maar stress, en dan vooral op lange termijn, is ontzettend ongezond en zelfs schadelijk voor jouw lichaam.

 

Stress wordt door de artsen zelfs gevaarlijk genoemd. Klinkt misschien overdreven omdat je de gevolgen niet onmiddellijk ziet. Daarom is het belangrijk om te weten wat stress doet met jouw lichaam.

 

De gevolgen van stress

Even een korte uitleg over stress: ons lichaam maakt cortisol aan, het stresshormoon, in jouw bijnieren en komt vrij bij stress. Jouw lichaam maakt het gedurende de dag aan. In de ochtend wat meer, anders kom je niet uit uw bed, en ’s avonds zakt het weer zodanig dat je rustig kunt gaan slapen.

 

Onzichtbare gevolgen van stress

Dat is nu diegene waar we op moeten letten. Je moet een deadline halen op het werk, weinig rust, slaapt niet door. Na een lange termijn zijn dit serieuze gevolgen. Bij langdurige stress blijft het cortisolgehalte hoog en heeft het lichaam geen tijd om het natuurlijk evenwicht tussen inspanning en ontspanning te herstellen.

 

Wat zijn de gevolgen van een te hoge cortisol:

 

1. Slecht immuunsysteem

Door langdurige hoge cortisolgehalte kan de aanmaak van witte bloedcellen verminderen, hierdoor daalt jouw immuunsysteem.

 

2. Hoofdpijn

Eén van de meeste voorkomende klachten van stress is hoofdpijn, ofwel “spanningshoofdpijn”. Deze hoofdpijn wordt veroorzaakt door de spanning rond jouw voorhoofd, schouders en soms rug.

 

3. Nek- en rugproblemen

Langdurige stress geeft je nek- en rugklachten. Je spant onbewust uw nek- en schouderspieren op. Uiteindelijk gaan deze spieren verzuren en dan hebben we pijn.

 

4. Spijsvertering

Vertraagde spijsvertering is één van de gevolgen van de stress. Jouw lichaam pompt tijdens de stressperiode meer bloed naar jouw spieren die veel energie krijgen.

Je kan hierdoor een druk op uw maag voelen of misselijk worden.

Het kan zelfs tot gewichtsverlies lijden. Maar helaas ook andersom: door de bloedsuikerspiegelingen kan je last krijgen van eetaanvallen en veel trek krijgen in zoetigheid.

 

Tip: eet regelmatig, neem de juiste snack (zie 13 manieren om stress te verminderen) en dit juist als je stress ervaart.

 

5. Slechter geheugen

Stress knaagt aan ons geheugen. We kunnen minder onthouden, slechter gaan plannen en beslissingen nemen.
Paniek (stress) krijg je en dit wil je juist verminderen.

 

6. Verhoogde hartslag

Af en toe last van verhoogde hartslag is geen probleem, maar wanneer uw hart zwaar wordt belast. Dan kan je last krijgen van verhoogde bloeddruk, hartkloppingen of een onregelmatige hartslag.

 

7. Versnelde ademhaling

Door verkeerd te ademen krijg je last van benauwdheid, druk op de borst, hartkloppingen, tintelingen of duizeligheid.

 

8. Verouderingsprocessen

Staat het stresshormoon steeds in “aan-modus”, kan leiden tot versnelde verouderingsprocessen. Dit komt vooral doordat de lengte van de DNA-streng sneller wordt verkort.

 

9. Slapeloosheid

Slecht slapen is een typisch gevolg van stress. Het stresshormoon zorgt ervoor dat je rusteloos bent. ’s Avonds gaat je rustig zitten en dan beginnen we te piekeren. Gevolg is dat je niet uitgerust wakker wordt. Extra geprikkeld om de dag te beginnen. Ochtendhumeur of met het verkeerde been uit bed stappen.

 

10. Depressie, burn-out en angststoornissen

Hier zijn we dan, het resultaat : burn-out, depressiviteit en angststoornissen. Oorzaak: het hormoonhuishouding wordt verstoord en de hersengebieden zijn ontregeld. Een onderzoek van de Universiteit van Yale laat zien hoe jouw brein door stress en depressie zelfs kan krimpen.

 

Dus! Heel belangrijk om stress te doen verminderen als je psychische klachten hebt.

 

Als je dit hebt gelezen, aan wat denk je?